piątek, 2 grudnia 2011

Placek po węgiersku, zbójnicku lub zwykły ziemniaczany z sosem

Nazw dla tej potrawy jest od mnóstwo co restauracja to inaczej się nazywa. Dla mnie najlepiej brzmi placek ziemniaczany z sosem - w moim rodzinnym domu na takie placki mówiło się też bliny tylko podawało się je wtedy posypane cukrem.

Moją ulubioną wersją tego dania są małe placuszki ziemniaczane (na patelni mieszczą się 3 szt) polane sosem z kurczaka (tu znowu ukłon w stronę mojego męża miłośnika kurczaków) na to polana łyżka śmietany i odrobinę sera. No dietetyczne danie to to nie jest ale jakie pyszne...


Placki ziemniaczane z sosem 

Składniki:
Placek:
7-8 średnich ziemniaków
2 jajka
1 cebula
1-2 szklanka mąki
olej do smażenia (ok. 1 łyżka oleju na 1 placek)
przyprawy: vegeta, czosnek, gałka muszkatałowa, pieprz

Sos:
1-2 piersi z kurczaka
1-2 papryki najlepiej różnokolorowe
1 cebula
3 ząbki czosnku
2 łyżki oleju
2 szkl. wody
2 łyżki mąki
przyprawy: sól, pieprz, ostra papryka, listek laurowy
żółty ser do posypania wg uznania
śmietana

Sposób przygotowania:
Przygotuj sos: mięso umyj, pokrój w kostkę i obsmaż na rozgrzanym oleju (ok. 10 min). Następnie przełóż mięso do garnka i zalej wodą. Przypraw pieprzem, papryką, listkiem laurowym (nie sól) i podgotuj na małym ogniu. Po 10 min dodaj sól i gotuj dalej, aż mięso będzie bardzo miękkie. 

W tym czasie oczyść paprykę i pokrój ją w kostkę. Cebulę obierz i posiekaj w talarki. Podsmaż warzywa na rozgrzanym oleju (ok. 5 min), a następnie dodaj do wywaru z mięsa. Ja dodałam jeszcze pieczarki. Dodaj czosnek i wszystko razem duś przez ok. 15 min. 

Jeśli jest potrzeba zagęść sos mąką.

Przygotuj placki: ziemniaki obierz i zetrzyj na tarce z małymi oczkami w trakcie tarcia ziemniaków zetrzyj cebulę - nie będzie tak szczypać. Nie dodawaj krojonej cebuli - będzie się przypalała w trakcie smażenia. Dodaj jajka, mąkę, przyprawy i wymieszaj. Na patelni rozgrzej olej i usmaż na rumiano z obu stron duże placki. Można usmażyć jeden duży placek ale ja jak pisałam wolę kilka małych. Odsącz placki z nadmiaru tłuszczu na papierowych ręczniczkach.

Wyłóż placki na talerze, polej je gulaszem. Przed podaniem jeśli chcesz polej śmietaną i posyp startym żółtym serem.



4 komentarze:

  1. Nie zawsze musi być dietetycznie - ale zawsze powinno być pysznie. A tutaj tak właśnie jest :)

    OdpowiedzUsuń
  2. powiem nieskromnie - domownicy potwierdzili wyszło pycha :)
    polecam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na coś takiego mam właśnie ochotę :) Przymierzam się do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. od ponad roku robie te placki z Twojego przepisu. Wszystkim bardzo smakuja:-)

    OdpowiedzUsuń